Sme nová svadobná stránka.
Chceme Vám priniesť množstvo informácií. Budeme radi ak
nám pomôžete a napíšete nám o Vašich postrehoch a
skúsenostiach.
Zostali Vám svadobné doplnky, rekvizity, dekorácia, alebo
čokoľvek. Napíšte nám, pošlite FOTO a popis, Váš
kontakt. Predavajte cez našu svadobnú inzerciu.
PRE FIRMY
Zviditeľnite sa aj u nás. Teraz zápis zadarmo. Pošlite svoj
kontakt a popis činnosti na
svad.sprievodca@ppproduction.sk
Stenávštevník
Začepčenie
nevesty
Zvyčajne sa o
polnoci koná začepčenie a pokladá za
vyvrcholenie svadby. Touto hodinou
mladomanželia ukončia deň, ktorý začínali
ako slobodní a do nového dňa už vstupujú
viazaní manželskou zmluvou (sobášom).
Aby to aj navonok bolo vidieť, predstavoval to akt snímania symbolov
slobodných (u nevesty je to vienok a u
ženícha pierko), ktorý sa u nevesty niekedy
nahrádzal čepcom – preto ten názov
začepčenie.
Aby tento akt vyznel slávnostne, vznikali rôzne scénky spojené s piesňami
a hovoreným slovom vo veršoch. Pôsobí to
krásne, slávnostné a zároveň dojímavo. Naši
predkovia si vedeli vymyslieť rôzne varianty
tohto aktu. Každá oblasť, ba každá dedina,
mala jeho svojské prevedenie.
Jedna z možností ako previesť polnočný akt:
Do prostriedku tanečného
parketu pripravíme stoličku pre nevestu.
Polnočné začepčenie začneme zhasnutím svetla v sále. Do tmy potichu začnú
znieť melódie svadobných piesní. V zástupe
prichádzajú doprostred sály družice s
horiacimi sviečkami a urobia polkruh okolo
stoličky.
Po skončení tohto úkonu vchádza do miestnosti starejší s dvoma družbami,
idúc k neveste a vydávajúci sa za troch
mudrcov. Ich cieľom je vypýtať ju, aby ju
odviedli a prezliekli do ženského rúcha.
Svoju totožnosť musia ale preukázať tým, že
sú mudrci a uhádnu tri hádanky. Po splnení
tejto podmienky najprv nevestu prevedú cez
svadobný stôl, čím ona symbolizuje, že sa
chce vydávať len raz a potom ju posadia na
stoličku doprostred sály, kde jej budú
snímať vienok z hlavy a ženíchovi pierko.
Starejší hovorí neveste:
Išiel mládenec cez háj zelený, postretol on
devu, mala vienok bielený. A spýtal sa jej po
prvý raz: „Deva, dáš si vienok sňať, alebo
hlávku sťať?“
Nevestina odpoveď je: „Hlávku sťať!“ Tým
dáva povel pre družbov, aby jej akože išli
hlávku sťať. Starejší ich prehovára a
súčasne dohovára neveste, aby si to
rozmyslela a tým jej dáva druhú šancu, čím
sa celý úkon ešte raz opakuje.
Až na tretí raz nevesta privolí: „Vienok sňať!“ , čo je pokyn pre krstnú
mamu, že jej môže dať dole vienok, všetko za
hudobného podfarbenia prvej slohy piesne „Od
Buchlova vietor veje“.
Následne zas prvá družica začne na pokyn
starejšieho snímať pierko zo ženícha, tiež
za doprovodu hudby a spevu.
(Niekde sa ženíchovi
prepne pierko na opačnú stranu saka ako ho
nosia ostatní ženáči.)
Keď už sú nevesta a ženích bez symbolov slobodných, dostanú možnosť dať
tieto znaky slobodných tým dvom nádejným
adeptom na ženenie, ktorým by to do roka a
do dňa dopriali.
Tesne pred záverom začepčenia nasleduje predstavenie takého únosu nevesty,
ako sa konal v tých časoch.
Ten vyzeral tak, že starejší cez svoje plece uchopí ruku nevesty, ktorá je
postavená za ním. Potom počas prvej slohy
pesničky „Stratila som pártu, pártu, zelený
veniec“ urobia s nevestou neveľký kruh,
uklonia a pozdravia sa. To isté vykonajú
počas druhej i tretej slohy tejto piesne,
len uprostred tretej slohy sa už rozbehnú
preč (akože únos). Mladý zať sa rozbehne za
nimi a aby ich nedobehol, snažia sa mu v tom
prekaziť a zastaviť ho družbovia, ktorí sú
so starejším.
Celý tento akt začepčenia má aj vedľajší pozitívny dopad na priebeh svadby
a to, že si svadobčania počas neho oddýchnu
a načerpajú nových síl do ďalšej zábavy. V
neposlednom rade je z celého zvyku aj pekný
zážitok.
Po odobratí vienka mladej neveste, nasleduje vykrúcanka, ktorú nevesta
tancuje buď v svadobných šatách, alebo v
niektorých častiach Slovenska prezlečená do
kroja alebo už prezlečená v popolnočných
šatách, ktoré má pripravené na prezlečenie
zo svadobných šiat.